Haberler

TANAP REKORLAR KIRARAK HEDEFİNE BİR ADIM DAHA YAKLAŞIYOR

Türkiye ile Azerbaycan arasında imzalanan mutabakat zaptı çerçevesinde Azerbaycan doğalgazını Türkiye üzerinden Avrupa’ya taşıyacak olan TANAP Projesi’nde yapım faaliyetleri tüm hızıyla devam ediyor.

TANAP Genel Müdürü Saltuk Düzyol yaptığı açıklamada, yaklaşık 1.100 m geçiş uzunluğu ile projenin en zorlu etaplarından biri olan Sakarya Nehri geçişinin de tamamlanma aşamasına getirildiğini ifade etti. Düzyol, projenin yapım çalışmalarının tüm hızıyla devam ettiğini, bu kapsamda önemli kilometre taşlarından biri olan Sakarya Nehir geçişinin de 2 ay öncesinden yakalandığını belirtti.

Genel Müdür Düzyol, boru hattının Sivas ili Yıldızeli ilçesinden başlayıp Eskişehir ili Seyitgazi ilçesinde son bulan Lot 3 bölümünde, Sakarya Nehri ile birlikte bugüne kadar aralarında nehir, otoyol, demiryolu olmak üzere 19 adet büyük altyapı geçişinin tamamladığını söyledi. Bu çalışmalar esnasında bir günde tek bir bölgede hatasız 145 adet ana hat kaynağı tamamlanarak 56 inç boru çapı için bir rekora daha imza atıldığını vurgulayan Düzyol, ayrıca kaynağı tamamlanan borulardan oluşan 5 km’si yekpare olmak üzere toplam 10 km uzunluğundaki bir boru hattı parçasının tek bir gün içerisinde başarıyla indirildiğini sözlerine ekledi.

Türkiye ile Azerbaycan arasında 2011 yılında, imzalanan mutabakat zaptı çerçevesinde Azerbaycan doğalgazını Türkiye üzerinden Avrupa’ya taşıyacak olan TANAP Projesi en zorlu etaplarından birini daha tamamladı. Azerbaycan’ın Hazar Denizi’ndeki Şah Deniz 2 Gaz Sahası ve Hazar Denizi’nin güneyindeki diğer sahalarda üretilen doğalgazı Türkiye üzerinden Avrupa’ya taşıyacak olan TANAP, 1.100 m yatak genişliği olan Sakarya Nehri’ni, tabanının altından yönlendirilebilir yatay geçiş yöntemini kullanarak aştı.

56” çapı ve 1.850 km’lik uzunluğuyla Türkiye ve Ortadoğu’nun en uzun ve taşıma kapasitesi en yüksek doğalgaz boru hattı olan TANAP’ın 2015 yılında başlayan inşaat çalışmaları proje takvimine uygun şekilde devam ediyor. Ardahan’ın Türkgözü köyünden başlayan TANAP, güzergahı üzerinde 20 kenti geçerek 2019’da Edirne’nin İpsala ilçesinden Yunanistan’a ulaşacak. Projenin en zorlu etaplarından biri olan Sakarya Nehir geçişi sırasındaki çalışmaları ve ulaşılan noktayı basın mensuplarıyla paylaşan TANAP Genel Müdürü Saltuk Düzyol, “2015 yılında başlattığımız çalışmalarımız rekor nitelikte bir performansla devam ediyor. 509 km’lik uzunluğa sahip LOT-3 kısmının önemli kilometre taşlarından biri olan ve Ocak-2017 sonunda tamamlanması beklenen, 60% borunun (305 km) kanala indirilip kapatılması ve tüm tie-in ve bağlantılarının yapılması hedefi 2 ay öncesinden yakalanmış oldu. Bugün gerçekleştirdiğimiz Sakarya Nehri geçişi de bu başarılı çalışmalardan birini oluşturuyor. Sakarya nehrini, nehir tabanının altından “yatay yönlendirilebilir sondaj” yöntemiyle aşıyoruz. Bu yöntem ile özel geçişlerde boru hatlarının daha güvenli ve verimli şekilde herhangi bir yüzey kazısı yapılmadan geçişi sağlanmış oluyor” dedi.

Saltuk Düzyol: Rekor kırdık

TANAP projesinin boru hattı kısmının 4 bölümünün (LOT) kara geçişi, 1 bölümünün de deniz geçişi olmak üzere toplam beş ayrı kısımdan oluştuğunu belirten Saltuk Düzyol, Sakarya Nehri’nin de bulunduğu Lot 3 Proje güzergahı üzerinde çeşitli büyüklüklerde yaklaşık 1.650 adet özel (yol, dere, kanal, boru hattı vs.) geçişinin önemli bir kısmının aşıldığını ifade etti . Sivas, Yozgat, Kırıkkale, Kırşehir, Ankara ve Eskişehir illerini kapsayan bu bölümde 509 km boru hattı, 14 adet blok vana, iki adet pig istasyonu yapımı gerçekleştirileceğini ifade eden Düzyol, şöyle konuştu:

“Bugüne kadar sadece Lot 3 çalışma sahasında 26.000 adet borunun kaynağı ve indirmesi tamamlandı. Buradaki çalışmalarda, tek seferde ve hatasız 145 adet ana hat kaynağıyla birleştirilen 56 inç çapında 2 kilometrelik boru hattıyla bir rekor kırdık. Ayrıca, kaynağı tamamlanan borulardan oluşan 5 km uzunluğundaki boru hattı parçasını yekpare olarak indirdik. Tek günde hattın 10 km’lik kısmının boru indirme çalışmalarını başarıyla tamamladık. Sakarya nehri ile birlikte bugüne kadar aralarında nehir, otoyol, demiryolu olmak üzere 19 adet büyük altyapı geçişini tamamlamış olduk. Sakarya Nehri’nde uyguladığımız, ‘yatay yönlendirilebilir sondaj’ yöntemiyle birinci aşamada geçişin bir tarafından diğer tarafına doğru pilot delme işlemi yapıyoruz. İkinci aşamada, pilot delme güzergâhı, küçük çaptan büyük çapa doğru kullanılan delme başlıklarıyla döşenecek borunun çapına uygun genişliğe ulaşıncaya kadar genişletiliyor. Son olarak daha önceden birleşim kaynakları tamamlanarak geçiş uzunluğunda tek parça haline getirilen boruyu, genişletilen delme güzergâhı içerisinden çekmek suretiyle diğer tarafa ulaştırıyoruz.”

TANAP, 20 il 67 ilçe geçerek, Yunanistan’da TAP’a bağlanacak

TANAP’ın; Ardahan, Kars, Erzurum, Erzincan, Bayburt, Gümüşhane, Giresun, Sivas, Yozgat, Kırşehir, Kırıkkale, Ankara, Eskişehir, Bilecik, Kütahya, Bursa, Balıkesir, Çanakkale, Tekirdağ, Edirne olmak üzere 20 il, 67 ilçe ve Çanakkale Boğazı’ndan oluşan bir güzergaha sahip olduğunu kaydeden Saltuk Düzyol, TANAP’ın bu noktadan sonra Avrupa ülkelerine doğalgaz aktaracak olan TAP Doğalgaz Boru Hattı’na bağlanacağını belirtti.

TANAP’ın 19 kilometresinin Çanakkale Boğaz geçişi olacağını belirten Saltuk Düzyol, proje kapsamında toplam 1.850 kilometrelik ana hat ile 7 adet kompresör istasyonu, 4 adet ölçüm istasyonu, 49 adet blok vana istasyonu ve Eskişehir ile Trakya’da ulusal dağıtım ağına arz sağlayacak 2 adet çıkış istasyonunu olduğunu hatırlattı.

TANAP ekonomiye önemli katkı sağlayacak

İlk gazın BOTAŞ’a Eskişehir’de 2018 yılının Haziran ayında, TAP’a ise Yunanistan sınırında 2019 yılının Haziran ayında teslim edilmesinin planlandığını anlatan Saltuk Düzyol, TANAP’ın yatırım ve işletme döneminde yarattığı yeni iş ve istihdam imkânlarıyla ekonomiye de önemli katkı sağladığının altını çizdi. Yatırım döneminde, boru hattı güzergâhının geçtiği 20 ilde yaklaşık 10 bin kişiye doğrudan ve dolaylı istihdam yaratıldığını belirten Saltuk Düzyol, TANAP’ın, aynı zamanda bu illerde başta küçük ve orta ölçekli işletmeler olmak üzere çok sayıda sınai ve ticari müesseseye yeni iş olanaklarının kapısını araladığını söyledi.

TANAP’ın iki kardeş ülke Azerbaycan ve Türkiye’nin bugüne kadar süregelen başarılı işbirliğinin en büyük ve önemli adımlarından birisi olduğuna dikkat çeken Saltuk Düzyol, sözlerine şöyle devam etti: “Bilindiği üzere, TANAP, Azerbaycan’ın Hazar Denizi’ndeki Şah Deniz 2 Gaz Sahası ve Hazar Denizi’nin güneyindeki diğer sahalarda üretilen doğal gazın öncelikle Türkiye’ye, ardından Avrupa’ya taşınmasını amaçlıyor. Proje, Güney Kafkasya Boru Hattı (SCP) ve Trans-Adriyatik Boru Hattı (TAP) ile birleşerek ‘Güney Doğal Gaz Koridoru’nu oluşturuyor. TANAP, bu özelliğiyle sadece iki ülke arasında gerçekleştirilen bir proje olmanın ötesinde, Avrupa ve küresel enerji jeopolitiği açısından stratejik önem taşıyan Güney Gaz Koridorunun en önemli halkasını oluşturuyor. Proje, Türkiye ve Avrupa piyasalarının enerji arz güvenliğine katkı sağlarken, yaratacağı güzergah ve kaynak çeşitliliği ise, gazın gazla rekabetine imkan verecek. Güney Doğal Gaz Koridoru, Avrupa Birliği ve Hazar ülkeleri arasında iktisadi ve siyasi işbirliğinin gelişmesine de fayda sağlayacak.” Saltuk Düzyol ayrıca, TANAP’ta, uluslararası standartlarda çevre ve sosyal etki, işçi sağlığı ve iş güvenliği gerekliliklerinin üst seviyede uygulandığını da sözlerine ekledi.

Diğer Haberler

Bakan Özlü, STAR Rafineri’yi ziyaret etti

Haberler

SOCAR Türkiye CEO’su Zaur Gahramanov’dan rafineriyle ilgili son bilgileri alan Bakan Özlü, “6 milyar dolarlık yatırım ile 2018 yılı sonunda faaliyete ...

Devamını Oku

“SOCAR Türkiye İpek Yolu Turne Destek Ödülü” Kazananları Belirlendi

Haberler

Uluslararası müzik dünyasından önemli isimlerin katıldığı etkinliklerde sahne alan müzisyen ve topluluklar arasından belirlenen iki isim SOCAR Türkiye ...

Devamını Oku

İstanbul’da Azerbaycan Rüzgârı esti

Haberler

Azerbaycanlı dünyaca ünlü piyanist İsfar Sarabski, SOCAR Türkiye’nin sponsorluğunda müzikseverlerle buluştu. Sarabski, 24. Caz Festivali kapsamında Sa ...

Devamını Oku